جمعه 3 اسفند 1397

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

سامانه ها

به همت بنیاد نخبگان استان تهران
طرح دوست علمی خلاقیت و کارآفرینی دختران

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان تهران طرح دوست علمی خلاقیت و کارآفرینی دختران در پژهشسرای ابن سینا  منطقه 15 تهران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان تهران؛ در راستای توسعۀ فرهنگ اشتغال‌زایی و ارائۀ آموزش‌های لازم به افراد برای موفقیت در این حوزه، طرح دوست علمی خلاقیت و کارآفرینی دختران ، به همت بنیاد نخبگان استان تهران اجرا شد.
برنامه دوست علمی با همکاری پژوهشسرای دانش‌آموزی بن سینا در اداره آموزش و پرورش منطقه 15 برگزار شد. در این برنامه گروهی منتخب از دانش‌‌آموزان دختر این منطقه به مدت سه روز در دوره کارآفرینی و خلاقیت از تاریخ 8 ام تا 10 ام بهمن‌ماه 97 شرکت نمودند. در این دوره برای انتخاب دانش‌آموزان پرسشنامه‌ای توصیفی میان مدارس دبیرستان نوبت دوم توزیع و پس از دریافت مورد بررسی قرار گرفت.
از میان حدود 1000 پرسشنامه دریافتی، طی دو مرحله و درنهایت 65 نفر از دانش‌آموزان رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی به طرح دعوت شدند. ملاک اصلی انتخاب، عبارت بود از تعمق در پاسخ، انگیزه، امید و داشتن طرحی برای آینده. در این طرح سه عنوان کارگاه اصلی برگزار شد. کارگاه بیدارشو که باهدف بیدار کردن دانش‌آموزان از ذهنیت اشتباه خود و آشنا کردن آن‌ها با واقعیت‌های موجود ارائه شد و در آن به مسائلی چون وضعیت اقتصادی کشور، روند تغییر مشاغل و مشاغل عصر جدید، پدیده کنکور و دانشگاه، کارآفرینی و ... پرداخته شد. خروجی این بحث آماده شدن دانش‌آموز برای فهم ادامه مطالب و فراگیری آن‌ها بصورت کاربردی بود. دیگر کارگاه این دوره کارگاه آگاه‌شو بود که هدف اصلی آن، توجه‌دادن دانش‌آموزان به تنوع تیپ‌های تخصصی و تفاوت الزامات هریک از آن‌ها با دیگریست. معمولا دانش‌آموزان هنگام تصور از آینده شغلی خود در سر رویایی می‌پرورانند که شامل سبدی از این تیپ‌هاست؛ چیزی که در عالم واقع تقریبا نادر است. او می‌خواهد استاد دانشگاه باشد، در عین حال مدیر یک شرکت باشد و در ضمن به تولید محصولات نو مشغول بوده و در سطح بالایی پژوهشگر شود. در حالیکه هریک از این موارد برای خود الزامات اختصاصی دارد که با دیگری جمع نمی‌شود. آخرین کارگاه این دوره کارگاه خودشناس‌شو بود. پس از بیداری و آگاهی، نوبت به خودشناسی می‌رسد. حال این دانش‌آموز است که متناسب با علایق، شخصیت و توانمندی‌هایش از زمینه‌های مختلف حرفه‌ای و تیپ‌های تخصصی شغل آینده خود را انتخاب می‌کند و باید بداند که این انتخاب بحثی فراتر از رشته دانشگاهی است. محتوای کلاس‌ها در روز اول شامل تصویر روشن از اقتصاد حال و آینده، اصلاح تصور فانتزی از موفقیت، نتیجه تصور نادرست، مسیر واقعی موفقیت، سایر موارد لازم در دستیابی به موفقیت بود و در روز دوم ابتدا دانش‌آموزان با ضرورت کارگروهی و تیم‌سازی آشنا شدند. از آنجا که کارگروهی فراتر از یک شعار و در سطح یک عنصر راهبردی برای موفقیت مطرح است تلاش می‌شود تا اهداف آموزشی این دوره تا حد ممکن از طریق کارگروهی انجام گیرد.
در روز سوم دانش‌آموزان با طراحی مدل کسب و کار و بوم کسب و کار آشنا شده و آموخته‌های قبلی خود و همچنین محصول یا خدمتی که به صورت آزمایشی، هدف خود قرار داده‌اند را از ابعاد کسب و کار بررسی کرده و گام‌ها و ابعاد صحیح آن را برای تحقق ترسیم کردند.
از جمله مزایای این برنامه وجود برنامه کارگاهی استعدادشناسی شغلی بود که در میانه اردو برگزار گردید. همچنین به طور ویژه در این برنامه از اولیاء دانش‌آموزان نیز دعوت شد و مشارکت ایشان در قسمت انتهایی برنامه موجب شد تا همراهی بیشتری از سوی ایشان در زمینه تصمیمات حرفه‌ای فرزندانشان و کاهش اختلاف نظر میانشان حاصل شود.

تاریخ انتشار : 1397/11/16
کد : 235
تعداد بازدید: 101

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد

  سامانه پاسخگویی بنیاد ملی نخبگان : 09601

  نشانی بنیاد نخبگان استان تهران: خیابان کریم خان زند، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه شهید حقیقت طلب، پلاک 17 کدپستی 1598868411